Proposta alternativa a la destructora “variant” o “ronda oest”
Compartir aquesta entrada
Descarregar estudi circulació a les carreteres de Roda de Ter (PDF)
A Roda de Ter ens afecta el trànsit constant de la carretera C-153 per l’interior del poble, sobretot de camions d’alt tonatge que van i venen principalment del Macro escorxador “Patel” de Sant Martí Sescors i també del Polígon “La Coromina” de Manlleu, habitualment per enllaçar amb vies principals.
Quant a la frequència de cotxes és semblant a la d’altres vies com la Ronda Camprodon de Vic o l’Avinguda de Roma de Manlleu.
Com ens afectaria la “variant”de 5 km de longitud i amb un pont de grans dimensions per a camions d’alt tonatge sobre el Ter (a l’alçada de Can Grau ) ?
Hi ha poc espai per encabir aquesta via i segons el traçat passaria per la banda est del turó testimoni “Puigcebró”, a pocs metres dels barris “Santa Tecla” i “Bac de Roda”, el camí vora Ter, bosc de ribera amb la seva biodiversitat .
També molts dels espais naturals i camins que ara tenim pel lleure: de Malars, de sobre el barri del Pla Xic, afectaria camps de conreu i cases de pagès de Masies de Roda i Gurb.
En definitiva, el poble quedaria encerclat per una “variant” que afavoriria l’ampliació encara més d’una contaminant indústria de la carn amb més camions, fresses, fums…
A continuació detallem una proposta alternativa més sostenible que una costosa i agresiva “variant”.
Ara mateix els camions d’aquest polígon per enllaçar amb la via principal han de travessar tot Manlleu per l’Avinguda de Roma o per l’Avinguda Puigmal; els veïns de Manlleu fa temps que esperen aquesta ronda industrial. També permetria que molts camions no haguéssin de passar per Roda.
RECOLLIDA DE 2120 SIGNATURES a favor de L’ALTERNATIVA a la costosa i agressiva variant
Durant l’any 2020 vam recollir 2.119 signatures majoritàriament dels 2 municipis junt amb suggerències dels veïns, dels xofers de camions, comerciants… que consten a l’informe adjunt a les signatures, entregat a desembre de 2020 a :
Generalitat de Catalunya, Diputació de Barcelona, Síndic de Greuges, Ajuntaments de Les Masies de Roda, de Roda de Ter, de Gurb, de Sant Martí Sescorts -L’esquirol.
L’objectiu principal per part dels amics natura va ser informar als veïns mostrant-los els documents del traçat de la variant i dels llocs afectats, cosa que no havia fet mai cap polític de Roda de Ter, que abans de les eleccions feien promeses de treure el trànsit amagant la realitat.
En un projecte anterior de variant, es contemplava fer-la passar per la part oest del Puigcebró, que és el que els rodencs es pensaven, cosa que l’allunyaria del Poble de Roda. Però evidentment els municipis veïns afectats, de Gurb i Manlleu, no volen una variant pels seus camps, com tampoc no la vol el municipi de les Masies de Roda.
Protesta, prop de Patel, per la contaminació d’aquest escorxador a la Riera de Sant Martí; informem també del gran nombre de camions d’alt tonatge que circula per Roda i l’alternativa a la “variant “.
L’1 de juny de 2021 , dos membres d’Amics de la natura vam reunir-nos amb el director gral d’Infraestructures de Mobilitat Xavier Flores, i el subdirector de projectes i obres Pedro Malavia de la Generalitat .
Ens van dir que la variant NO es farà per falta de consens.
Amb tots els documents que vam posar damunt la taula, vam demanar-los com podia ser que es doni permís per poder edificar 64.915 m2 a l’escorxador Patel del “Cabrerès” on NO hi ha carreteres per a camions ; ens van respondre que ells no han donat permís. Trobem extrany que els diferents departaments de la Generalitat, com Territori i Sotenibilitat, Carreteres, Urbanisme, Medi ambient, etc. no es comuniquin entre ells a l’hora d’aprovar o donar permisos de tal magnitud. Els vam dir que a Roda patim un promig de 23 trailers frigorifics de Patel per hora, a més de les cubes que van a la planta de purins de Sant Martí, cubes de gas, camions provinents del polígon de Manlleu , tractors ….
-Els vam dir que si Sant Martí-L’Esquirol cobren els impostos de PATEL, seria de justicia que els trailers circulin per la ctra. de Sant Martí cap el Polígon La Coromina per enllaçar amb la C-37 eix vic-olot .
Ens van respondre que no hi ha cap problema en habilitar la ctra. de Sant Martí pels trailers PATEL direcció a Manlleu, però hi ha d’haver feta la ronda industrial i això ho ha d’aprovar i impulsar l’Ajuntament de Manlleu.
Vam informar-lo de la reunió tinguda amb la Generalitat i li vam proposar que des de l’Ajuntament fessin alguna mena de pressió. No va mostrar cap interés especial pel tema; fins i tot desconeixia el nombre de camions/hora d’alt tonatge que travessen el poble de Roda. El vam informar del promitg que havierm calculat: Prop de 50 camions d’alt tonatge per hora (23 Patels, 20 camions provinents de la BV-5222 de Manlleu, 5 cubes de purins de la planta de purins, 2 cubes de gas i tractors, etc.)
Amb l’Enric Vilaregut , regidor de Serveis Territorials de Manlleu.
Li vam exposar el terror pels grans camions a Roda provinents del polígon de Manlleu i sobretot del macroescorxador PATEL de Sant Martí, els quals, amb la carretera habilitada de Sant Martí de l’Esquirol i la Ronda industrial de manlleu executada, podrien enllaçar amb la via C-37 eix Vic-Olot sense venir cap a Roda.
El Regidor ens va dir que l’Ajuntament de Manlleu ja té previst executar aviat els trams de la “ronda industrial” que necessiten pel seu ús intern, però que no tenen recursos econòmics per executar tota l’obra, que hauria de finançar la Generalitat. I que prohibiran la circulació de camions per l’avinguda de Roma.
Ens diu l’Enric Vilaregut que estan oberts a valorar una proposta de la Generalitat per executar tota la ronda industrial i que a més, si s’habilita la carretera de Sant Martí de l’Esquirol, serà bo tant pels pobles del Collsacabra com per la vida comercial de Manlleu.
Els Amics natura demanarem cita, altra vegada, a Carreteres i Infraestructures de la Generalitat.
Dia 5 de març de 2022, Pati dels Tarongers del Palau de la Generalitat
Vicepresident dels amics natura: Tomàs Pladevall, entrega al President de la Generalitat Sr.Pere Aragonès, l’informe resumit de l’anterior enviat a les administracions amb la proposta de treure circulació transport pesant de dintre Roda, avalada per les 2.119 signatures.
El 7 de Juliol de 2022, reunió amb el nou director de carreteres de la Generalitat
Ens vam reunir dos representants dels Amics natura amb el Sr. David Prat. Ens va comentar que pels factors actualment prioritaris: sostenibilitat, emergència climàtica ,seguretat viària, s’opta per habilitar les vies existents, evitant noves grans infraestructures i que si els Ajuntaments de Roda de Ter, Masies de Roda , Manlleu ….li ho demanen acudint oficialment a la Direcció General de Infraestructures de Mobilitat, ell s’hi posarà a treballar immediatament.
“El 9 nou” del 22 de juliol, de 2022
ESTUDI ANÀLISI DEL TRÀNSIT A RODA Març 2023
Tomàs Pladevall Fontanet, vicepresident amics de la natura
Gravacions amb dues càmeres, anotant en fulls Excel les dades de freqüències, itineraris i tipus de vehicles que circulen per la C-153. Tot i la dificultat per establir xifres absolutes, disposem ja de suficients dades per aportar resultats remarcables sobre els fluxos del trànsit a Roda.
– Més del 75% és circulació de veïns o altres que entren o surten per activitats relacionades amb el poble.
– El 25% de la circulació “passa de llarg”. Aquests, com es pot comprovar en les gravacions amb dues càmeres, entren per la rotonda de la Creu i surten per la rotonda de “l’empalme” cap a l’Esquirol o Manlleu, o viceversa. Segons aquestes dades, solament aquest 25% seria absorbit per una hipotètica “variant”.
– Roda té un parc de 5 402 vehicles i un cens de 6 555 habitants (IDESCAT, 2022). S’hi podrien afegir vehicles dels barris masiencs de Fontanelles i Cases Noves que també circulen per Roda. Aquestes xifres, sumant-hi les de vehicles foranis que venen al poble per diferents motius, ajuden a entendre perquè el 75% de recorreguts per la C-153 a Roda són solament parcials, no absorbibles per una “variant”
– Cada tràiler que va i ve de Patel i del polígon de Manlleu, ens contamina com sis turismes (set si és frigorífic). Un tràiler de cinc eixos crema 1 litre de gasoil travessant els 3 Km que hi ha de punta a punta de Roda. La circulació de tràilers, trens de carretera, grans camions i “cubes” (transport entre 4.5 i 41 tones de Massa Màxima Autoritzada), es pot situar aproximadament en un 5% en hores d’activitat; n’hem arribat a gravar 50 en una hora. Per l’elevada contaminació i per la seva perillositat, proposem que es prohibeixi el seu pas per Roda, com ja han fet a Vic i ho faran a Manlleu quan disposin de la ronda industrial o sortida del polígon cap a la C-37.
Forçant la Diputació a habilitar la B-522, que a la vegada ajudaria a facilitar el pas de camions Patel cap al polígon de Manlleu per Sant Martí Sescorts i a alguns vehicles del Collsacabra.
Rotonda de “l’empalme” de Roda de Ter , reivindiquem la prohibició dels camions d’alt tonatge que van i venen principalment de Patel i també del Poligon La Coromina de Manlleu .